Boeken


In 1971 verscheen het fotoboek 'Kralingen'70. Een grote blijde bende' bij uitgeverij Knippenberg, Utrecht.




Op zondag 27 juni 2010 om 15.00 uur heeft Willem de Ridder de eerste exemplaren van het boek
Holland Pop Festival 70. Drie legendarische dagen in Kralingen
(uitgeverij Donker, Rotterdam, € 24,50) overhandigd aan Georges Knap en Berry Visser, de organisatoren van het festival, in het Schielandhuis.

Flaptekst
In juni 2010 is het 40 jaar geleden dat het eerste grote popfestival op het Europese continent plaatsvond en wel te Rotterdam.
Het Kralingse Bos was drie dagen lang het toneel van een muziekfestival, waarin love, peace en music (net als in Woodstock) samengingen. Dit Holland Pop Festival, waarop grote acts als The Byrds, Jefferson Airplane en Santana optraden, trok zo'n 100.000 bezoekers uit Nederland en het buitenland. Het was de eerste megamanifestatie in de Maasstad. Een evenement zonder weerga, dat nog altijd vertederende herinneringen oproept bij hen die erbij waren.
Het is daarom goed deze happening in boekvorm vast te leggen. Veel, vaak niet eerder gepubliceerde foto's, affiches en andere documenten geven een beeld van de jeugdcultuur van toen.
Interviews met de organisatoren tonen de vele problemen die overwonnen moesten worden om dit bijzondere festival mogelijk te maken. Dit boek toont momentopnamen van een historische gebeurtenis. Het vormt daarmee een tijdsdocument om te koesteren.

Inhoud:
Voorwoord
Het Holland Pop Festival in historisch perspectief (Peter Sijnke)
De initiatiefnemers, Berry Visser en Georges Knap blikken terug (Peter Sijnke)
De Plasmolens / De Tuin (John Blaak)
Herinneringen aan het Holland Pop Festival van muzikanten en bezoekers(Peter Sijnke)
We Help You en de muziek (Marcel Koopman)
Na het festival: de Stichting Kralingen en het monument (John Blaak)
Plannen voor een tweede popfestival (John Blaak en Jacques la Croix)
Platen en film (Peter Sijnke)
Geraadpleegde bronnen en literatuur
Colofon en biografische gegevens

De auteurs
Peter Sijnke (1951) is archivaris en historicus. Hij houdt zich in brede zin bezig met cultuurhistorie en heeft vele publicaties op het terrein van lokale en regionale geschiedenis op zijn naam staan.
Twee recente titels zijn: Het Zeeland Boek (Waanders, 2009) en De geschiedenis van Middelburg in 25 stappen (met Tobias van Gent; Den Boer/De Ruiter, 2009. Van 1990-2007 maakte hij radio- en televisieprogramma's voor Omroep Zeeland. In 1965 raakte Sijnke in de ban van de popmuziek.
Hij publiceerde over popmuziek in diverse periodieken, zoals Platenblad, en schreef de veelgeprezen boeken 'Nederpophelden. Pioniers van de popmuziek in Nederland (Aprilis, 2006) en Dragonfly en de jaren zestig.'
De belevenissen van een popgroep in een roerige tijd (Aprilis, 2008).

Marcel Koopman (1952) is op het moment freelance tekstschrijver, componist, hoogleraar bewegingsexpressie en moderne kunstgeschiedenis, grafisch vormgever en dichter.
Daarnaast is hij docent Zweeds aan de Volkshogeschool Zeeland sinds 2002, verzorgde hij een literaire column voor Omroep Zeeland (radio) en was hij in 2006 en 2007 stadsdichter van Middelburg.
Marcel heeft diverse muziekpublicaties op zijn naam staan, zoals: Drie stukken voor strijkers (Donemus, Amsterdam, NL), The tapestry of delights (Borderline, Glasgow, UK), Fuzz, acid and flowers (Borderline, Glasgow, UK), Scented gardens of the minds (Borderline, Glasgow, UK) Componist en tekstschrijver van Night Watch (folk-psych CD, 1999) (September Gurls, Nürnberg, D), Sinds 12 jaar vaste medewerker aan het Platenblad (Marrum, NL) en is hij vaste medewerker voor het Vertigo label van Oldie Markt (Nürnberg, D) en de grootste internet discografie Dis cogs en String Quartet No. 2 (Sibelius Publishing, UK).
Hij schreef incidentele stukken in Record Collector (London, UK) en voor www.vertigoswirl.com.

John Blaak (1953) is beeldend kunstenaar en kunsthistoricus.
Naast het maken van zijn eigen beeldende werk is hij actief als tentoonstellingsmaker, adviseur voor kunst in de openbare ruimte en hoofdredacteur van Beelden, een kwartaalblad voor ruimtelijk georiënteerde kunst.
Als tentoonstellingsmaker bedenkt hij thema's vanuit een context gebonden sociaal of lokaal engagement. Voorbeelden hiervan zijn Badplaats Utrecht (2007), over wat de klimaatverandering voor ons land kan betekenen en Onze Jongens (2008), over de medewerking van Nederlandse militairen aan vredesmissies.
Voor Museum De Dubbele Palmboom (2005) maakte hij de tentoonstelling over de geschiedenis van het Holland Pop Festival.

Recencie








Peter Sijnke/Marcel Koopman - Kralingen Holland Pop Festival 1970
Kralingen
Holland Pop Festival 1970. Boek + cd

Genaaid gebonden, 22,6 x 22,6 cm
ca. 168 blz., rijk geïllustreerd ca. € 29,50
ISBN 978-90-6255-813-8

Met een voorwoord van Jan Donkers

Op 26, 27 en 28 juni 1970 was het Kralingse Bos in Rotterdam het toneel van een waar spektakel. Op het grasveld voor de Plasmolens De Ster en De Lelie aan de rand van de Kralingse Plas vond het eerste grote, meerdaagse popfestival op het vasteland van Europa plaats, georganiseerd door Berry Visser en het echtpaar Georges en Toosje Knap. Tienduizenden bezoekers (de schattingen lopen uiteen van zestig- tot honderdduizend) hadden de weg naar Kralingen gevonden en vermaakten zich daar uitstekend, ondanks regenbuien en lange rijen bij de voedselkraampjes. Muziek van Amerikaanse, Engelse en Nederlandse artiesten en bands bracht de massa in vervoering. Velen die er bij waren denken nog steeds met warme gevoelens terug aan dit Nederlandse antwoord op Woodstock.

Peter Sijnke en Marcel Koopman vertellen de geschiedenis van 'Kralingen' en brengen het festival opnieuw tot leven met hun keuze van honderden (kleuren)foto's en illustraties. Bij het boek hoort een exclusieve cd met 17 nummers waarop de belangrijkste bands van het festival te horen zijn: o.a. Canned Heat, Jefferson Airplane, Santana, Country Joe McDonald, Dr. John The Nighttripper, Byrds, Soft Machine, Pink Floyd.

Jan Donkers in zijn Voorwoord: 'We zullen wel nooit meer ontkomen aan het idee reçu dat Kralingen een waterscheiding was, het einde van de onschuld, het begin van een killer tijdperk, etcetera. (...) Ik stel er prijs op me buiten die discussie te houden. We waren er toen bij en we waren op onze eigen manier gelukkig, meestal, maar alleen omdat we jong waren, te jong nog om te beseffen dat we daar helemaal geen recht op hadden, op dat geluk.'